Vinkit naisten hyvinvointiin

Good health and well-being

Naisten ja miesten hyvinvointi rakentuu samoista palikoista. Hyvinvointia tuetaan monipuolisella ja laadukkaalla ruokavaliolla, riittävällä nukkumisella, säännöllisellä liikunnalla ja työn sekä vapaa-ajan tasapainolla. Vapaa-aikana on tarkoitus hoitaa kotityöt ja muut välttämättömyydet, kuten veroilmoituksen korjaaminen. Vapaa-aikaa pitäisi jäädä myös ystävien tapaamiseen ja joutilaisuuteen, sillä luovuus ja jaksaminen syntyvät nimenomaan joutilaisuudesta.

Naisten ja miesten hyvinvointiin liittyy erilaisia haasteita. Naiset ovat miehiä taipuvaisempia kärsimään stressistä ja uupumuksesta. Alkoholiriippuvuus on puolestaan yleisempää miehillä kuin naisilla. Yksi miesten ja naisten hyvinvointihaasteiden välillä riippuu naisen hormoneihin ja niiden aiheuttamiin kipuihin, mielialan vaihteluihin ja muihin vaivoihin. Osalla naisista on erittäin kivuliaat kuukautiset. Vaihdevuosivaivoja ei pääse kukaan nainen karkuun. Myös raskauden ehkäiseminen saattaa aiheuttaa pulmia. Voi mennä pitkään, ennen kuin sopivat e-pillerit löytyvät. Herkät limakalvot tai lateksiallergia vaikeuttavat sopivien ehkäisymenetelmien löytämistä entisestään.

Hyvinvointiin tai seksuaaliterveyteen liittyvien pulmien kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Lääkäri, aromaterapeutti, luontaistuotekaupan myyjä tai neuvolan hoitohenkilökunta osaavat auttaa. He osaavat suositella tilaamaan naisten kondomit netistä tai hakeutumaan psykiatrin juttusille. Apu kuukautiskipuihin voi löytyä niin länsimaisesta lääketieteestä kuin eteerisistä öljyistä ja ruokavalioremontistakin. Tärkeintä on, että kipuja saadaan lievitettyä, sillä kivut estävät huolehtimaan hyvinvoinnin rakennuspalikoista, eli liikkumisesta, ruokavalion monipuolisuudesta sekä tarpeeksi pitkistä ja rauhallisista yöunista. 

Yli 40 % naisista on ongelmia hyvinvoinnin kanssa

Kirjat, elämäntapavalmentajat, työterveyshoitajat ja naistenlehdet jakavat runsaasti tietoa hyvinvoinnista ja sen edistämisestä. Valistus on mennyt hyvin perille. Käytännössä kaikki suomalaiset naiset tietävät, ettei tupakointi tai runsas alkoholin käyttö ole hyväksi terveydelle. Suurimmalla osalla naisista on käsitys siitä, millaista on terveellinen ruokavalio: esimerkiksi paljon kasviksia, kalaa ja muita pehmeitä rasvoja.

Vaikka harva osaa ulkoa suomalaisten liikuntasuosituksen minuuttimäärät, tietävät kaikki, että säännöllinen liikunta on olennaisen tärkeää, ja että viikon mittaan tulisi harrastaa arkiliikunnan (kuten portaiden nousemisen) lisäksi myös hengästyttämään laittavaa, raskaampaa liikuntaa. Untakin osataan arvostaa, ja suurin osa suomalaisista tietää, että välillä keho ja mieli kaipaavat pelkkää lepoa (kuten lapsellisten komedioiden töllöttämistä telkusta).

Vaikka terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä asioita käydään läpi jo yläasteen terveystiedon tunnilla, ei ohjeita ja suosituksia aina seurata käytännössä. Moni suomalaisnainen tupakoi, ja naisten alkoholiriippuvuus on kasvanut viime aikoina. Suomalaiset – niin miehet kuin naiset – syövät aivan liian paljon lihaa ja suolaa. On jopa sellaisia naisia, joille eivät porkkanat ja muut kasvikset maistu lainkaan (ehkä uppopaistettuja ranskalaisia perunoita lukuun ottamatta).

Liikuntakin jää liian usein väliin, ja uni saattaa jäädä alle kuuden tunnin mittaiseksi. Kyse on usein ajan puutteesta. Vuorokaudessa on 24 tuntia. Jos siitä nukkuu 8 tuntia ja käyttää aamu- sekä iltapuuhiin 2 tuntia, jää aikaa 14 tuntia. Työaika on yleensä 8 tuntia, ja työmatkat voivat viedä 2 yhteensä 2 tuntia (varsinkin, jos vie lapset samalla tarhaan). Aikaa jäi vielä 4 tuntia, ja tuona aikana tulisi ehtiä laittaa sekä syödä ruoka (ainakin 1,5 tuntia), siivota ja pyykätä (1 tunti) ja viedä lapset harrastuksiin käyden samalla kaupassa (1,5 tuntia). Aikaa liikunnalle ei jäänyt minuuttiakaan, ystävien tapaamisesta tai tunnin meditaatiosta puhumattakaan.

Jos puoliso osallistuu lastenhoitoon tai lapsia ei ensinkään ole, jää omaa aikaa enemmän. 8 tuntia ei kuitenkaan aina riitä töiden tekemiseen, vaan on ylitöitä ja sivuduuneja. On hyvin tavallista, että kotiin tullessa on niin väsynyt, etteivät voimat riitä edes ruoanlaittamiseen, saati salille lähtemiseen.

Seksi auttaa palautumaan

Pariskunta

Naiset pitävät kotitöitä tekeviä miehiä seksikkäinä. Kotitöitä tekevä mies saattaa myös saada enemmän seksiä, sillä kotitöiden uuvuttama nainen ei läheskään aina jaksa rakastella. Naiset tekevät pääsääntöisesti enemmän kotitöitä kuin miehet, ja usein myös päävastuu lasten hoitamisesta jää naiselle. Jos takana on 8–10 tunnin työpäivä, ei ole ihme, jos väsyttää. Naiset tekevät tutkimusten mukaan tunnin verran enemmän kotitöitä joka päivä, ja se tarkoittaa 1,5 kuukauden verran kokopäivätyötä.

Seksi ja läheisyys tekevät hyvää niin mielenterveydelle kuin parisuhteelle. Seksille on joskus järjestettävä aikaa vaikka väkisin. Kotitöiden ja lastenhoidon jakaminen sekä joidenkin kotitöiden (kuten kotisiivouksen) ulkoistaminen antavat lisää aikaa ja jaksamista palauttavan seksin harrastamiselle.