Näin sisustat ergonomisen ja toimivan kotitoimiston

Kotitoimisto

Kotitoimistoa tarvitaan, vaikka ei tekisikään etätöitä tai olisi osa-aikainen yrittäjä. Meillä kaikilla on paperityömme, kuten esimerkiksi laskujen maksaminen, veroilmoituksen täyttäminen ja erilaisten sähköpostiviestien lukeminen ja lähettäminen. Sekä laskuasiat, veroilmoitukset että sähköpostiviestit hoidetaan nykyään verkossa, joten paperitöitä ne eivät toki sanan varsinaisessa merkityksessä ole. 

Laskut, sähköpostit ja muut asiat on kiva hoitaa ergonomiseksi ja toimivaksi suunnitellussa kotitoimistossa. Jos asunnossa ei ole tilaa varsinaiselle työhuoneelle, voit sisustaa sellaisen olohuoneen nurkkaan. Rajaa työpiste muusta tilasta suuren maton avulla. Kun soinnutat työpisteen kalusteet ja esineet muuhun huoneeseen sopiviksi, ei työpiste tai -nurkkaus riko olohuoneen harmoniaa.

Vaikka työhuone olisi erillinen huone, kannattaa kiinnittää huomiota sen sisustukseen. Yhtenäinen sävymaailma luo viihtyisyyttä. Jos joudut säilyttämään mappeja näkyvillä, kannattaa valita samanväriset kansiot. Viherkasvit ja harkitut sisustusesineet lisäävät työtilan viihtyisyyttä. Viherkasvit myös sitovat pölyä ja puhdistavat ilmaa, joten niistä on muutakin hyötyä. Joskus työnteko voi tympäistä. Niitä hetkiä varten on hyvä kiinnittää seinille muutamia motivaatiolauseita tai -kuvia. Motivaatiokuvana voi toimia vaikka valokuva ensi kesän lomakohteesta tai unelmiesi asuinrakennuksesta. Vilkaisu motivaatiokuvaan kertoo, minkä takia teet työtä, ja antaa voimaa jaksaa työpäivän loppuun. 

Ergonomisuus ennen kaikkea 

Työpisteessä tai kotitoimistossa on mukavaa työskennellä, kun kaikki on käden ulottuvilla. Pidä paperit järjestyksessä mappien ja välilehtien avulla, ja jos joudut käyttämään paljon tulostinta, älä säilö sitä hankalaan laatikkoon tai kaapin päälle. Mitä nopeammin saat tarvitsemasi työvälineet käyttöösi, sitä sujuvampaa työnteko on. Säilytysjärjestelmiin, kynätelineisiin ja muistitauluihin kannattaa sijoittaa muutama kymppi, sillä ne ovat toimivan kotitoimiston avaimet.

Jos joudut etsiskelemään papereita, piuhoja ja klemmareita, menetät kallista aikaasi. Vielä vahingollisempaa on menettää terveytensä – siksi kotitoimiston ergonomisuus on asiakirjojen aakkostamista tärkeämpää. Työtuolin valinta on asia, millä on suuri merkitys sille, missä kunnossa selkäsi ja hartiasi kohta ovat. Nykytiedon valossa istumista osataan pitää merkittävänä turvallisuusriskinä. Istua saisi vain noin 10 minuuttia kerrallaan, ja sitten pitäisi vaihtaa asentoa. Esimerkiksi seisominen on paljon terveellisempää, joten kannatta investoida säädettävään työpöytään – näin voit vaihdella istuma-asennosta seisoma-asentoon vaikka monta kertaa päivässä.

Yksi parhaimmista työtuoleista on satulatuoli. Käy koeistumassa useita työtuoleja, ennen kuin teet valintasi. Kun työtuoli ja työpöytä ovat mahdollisimman ergonomisia, selän, ranteiden ja hartioiden kipuilu saattaa poistua jopa kokonaan! 

Työtuolin on tuettava selkää 

Hyvä työtuoli tukee hyvin selkää, joten korkea ja säädettävissä oleva selkänoja on suorastaan välttämättömyys. Myös satulatuolissa saattaa olla selkänoja! Varmista, että se tukee ristiselkääsi tehokkaasti. Selkänoja voi olla takakenossakin, kunhan istuma-asento on ryhdikäs.

Sopivat etäisyydet vaikuttavat työhyvinvointiin

Toimisto

Säädä työtuoli ja -pöytä niin, että kädet ovat 90 asteen kulmassa, ja että jalkasi yltävät tukevasti lattiaan. Jos koko jalkapohja ei osu lattiaan, ota avuksi koroke tai vaikka kaksi joogatiiltä. Säädä näyttö niin, että se on katseen korkeudella – näin niska ei väsy ja kipeydy. Jos et käytä erillistä näyttöä, missä on säädettävä jalka, harkitse läppärin nostamista esimerkiksi joogatiilien päälle. Tällöin tarvitset toki erillisen näppäimistön ja hiiren, mutta ne osaa automarketista noin kahdellakympillä. Pidät kätesi paremmassa kunnossa, jos vaihdat tavallisen hiiren rullahiireen, tai jos hankit erilaisia rannetukia hiiren ja näppäimistön eteen.

Varmista myös se, ettei näyttö ole liian kaukana tai liian lähellä, ja ettei näyttö ole liian kirkas – näin säästät silmiäsi. Varmista myös työhuoneen valaistuksen riittävyys, sillä muuten joudut pinnistelemään nähdäksesi (ja pysyäksesi hereillä).

Myös mielen hyvinvointi on vaarassa, jos työpöytä on sekava. Kynien, klemmareiden ja tussien etsiskely ärsyttää, ja jatkuva kurottelu rasittaa käsiä ja hartioita. Tunge kynät vaikka säilykepurkkiin ja paperit lehtikansioon, niin työpäivä sujuu harmonisemmin. 

Vaikka työpisteesi olisi kuinka ergonominen, muista pitää taukoja ja venytellä! Näin vältät paremmin istumisen vaarat, kuten sydän- ja verisuonitaudit sekä ylipainon ja diabeteksen. 

Vähennä työhuone verotuksessasi

Jos käytät työhuonetta tai työpistettä pääansiotulojen hankintaan tai etätyöpäivien määrä on yli puolet kaikista työpäivistä, on työhuonevähennyksen määrä vuodelta 2019 900 euroa. Osa-aikaisesta työskentelystä saa työhuonevähennystä 450 euroa. Jos kyse on satunnaisesta tulojen hankkimisesta, kuten osakekaupoista, saat 225 euroa.